Saturday, January 8, 2011

cubit peha kanan.peha kiri terasa:)

salam alllz...:)
dengan nama Allah yang maha pengasih maha penyayang..:)
nh nak share maksud surah al hujuraat...rasenye leyh kot amek pngjaran dgn maksud nh..

“Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil.” Al-Hujuraat ayat 9

" Sesungguhnya org2 mukmin itu bersaudara, kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu (yg berselisih) dan bertakwalah kpd Allah agr kamu mendapat rahmat"( surah al hujurat ayat ke 10)

" Wahai org2 yg beriman~!janganlah suatu kaum mengolok2 kan kaum yg lain,(karena) boleh jadi mereka (yg diperolokkan tuh) lebeh baek dr mereka yg mengolokkan, dan jangan pula perempuan2 (mengolok2 kan) perempuan yg lain,(karena) boleyh jadi perempuan (yg diperolokkan) lbh baik drpd perempuan (yg mengolokkan). Janganlah kamu saling mencela antara satu sama lain, dan jangan lah saling memanggil dgn gelaran2 yg buruk.Seburuk2 panggilan adalah yg buruk(fasik) setelah beriman.. Dan barang siapa yg tidak bertobat, maka mereke itulah org2 yg zalim...(surah al-hujurat ayat ke 11)

“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.” Al-Hujuraat ayat 12 


---------------------------------------------------------------------

fuhhh...byk pngjrn kte leyh amekkan dlm ayat2 nh...
klo laa smua tahu ayat nh..pasti akan kukuh ukhuwah kte smua..:)
tp ad juga yg dh mengetahui tp hanye membiarkannye..hurmm (moge ku dijauhkan)
actually tergerak hati untuk buat post nh, sbb bende nh mmg berlaku dlm surrounding ak skunk nh...terlmpau byk yg x puas aty itu ini,,tp hanye berani ckp belakang.bukan cbe untuk berhadapan dan menyelesaikan nye..klo x caye..bkk laa blog2..(tmpt org meluahkan perasaan)hahaha..x yah bukak blog,bukak pintu umah pg gamaah pon dh nmpk kot~!

Rasulullah (SAW) bersabda: “Tidak boleh seorang muslim itu memutuskan hubungan dengan saudaranya lebih dari tiga malam dengan berpaling daripadanya bila bertemu, sesungguhnya yang terbaik antara keduanya adalah yang dahulu memberi salam” (riwayat Bukhari dan Muslim). 

Rasulullah (SAW) bersabda “Tidak beriman (dengan iman yang sempurna) sesiapa di antara kamu sehingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya”
ukhuwah ini tidak akan putus,kerana cintamu kpd Allah:)


wallahualam..moge2 kte dpt muhasabah balik dr kte yg sgt kurng nh..
kuatkan balik ukhuwah sesama kte..jika dgn ahli bait(rumah) pon x leyh nk bertego sape,hanye berpure2. jgn berangan untuk memenangi palestin semula..

p/s:....dengan ini sy ahmad fahim bin ngimron memohon maaf pada smua,jika ada yg terasa hati selama perkenalan kte smua.hehe..mari bersama kuatkan ukhuwah sesama kte.buang benci dlm hati,,teguhkan diri jd muslim sejati~!;D

3 comments:

  1. "Anda lihat orang-orang yang beriman itu dalam kasih mengasihi, saling cinta-mencintai dan saling tolong-menolong, seperti sebatang tubuh. Kalau ada satu anggota badan yang sakit, maka seluruh tubuh akan ikut menderita tidak dapat tidur dan kepanasan." (HR Bukhari)

    ReplyDelete
  2. thums up ayiiimmm!!! itulah anak abahh!!!

    ReplyDelete