Friday, August 13, 2010

sedapnye rokok~!!

'woarghhh...sdapnyer rokok nh...rase macho jerk isap..fuhhhh...bergaye seyh ak awek pndg cool jerk.ngntuk2 isap rokok baru fresh der....'

ini laa dye ayat2 bese bg perokok bile tnye sbb pe merokok..haiya...=__=...
dunia skunk nh bukan stakat laki jerk merokok,pompuan pon ade~!yg paling eden x than nye,,bdak kecik umo 2 tahun dh ketagih~!!!WUT...haihl..ko dunia pon x tahu pape lagi dh ketagih...bile dh pk sndri sdar2 paru2 dh hancur dh..mane x nyer 40 batang sehari..alahai....=(

satu kajian dh dilakukan oleyh profersor chapman.dye nh sorunk profersor kesihatn dr australia,,haa ape dye jmpe??wooooot2....mnurut kajian dye filter yg digunakan oleyh perokok nh kemungkinan mngandungi HB babi...sbb pe lak gune HB babi nh~!!erkk..sbbnye kwn2,,ia dikatakan efektif dalam menyerap bahan toksik yang terdapat didalam asap rokok!  betulkah??? hati2 kawan~!-hasil kajian dye tyme nh bulan april 2010-

alahai... ap nak kesah betol ke x betol kan???Islam mmg dh mengharamkan dh rokok nh..so nk pk ape lagi btol ke x btol???haaa....sbb pe diharamkan>???aiya...x percaye ke???nah amek~!!

Nih antara Fatwa-Fatwa Ulama Besar Yang Mengharamkan Rokok:

Syaikh Muhammad bin Ibrahim: Rokok haram kerana di dalamnya ada racun. Al-Qur’an menyatakan, “Dihalalkan atas mereka apa-apa yang baik, dan diharamkan atas mereka apa-apa yang buruk (kotoran).” (al-A’raf: 157). Rasulullah juga melarang setiap yang memabukkan dan melemahkan, sebagaimana diriwayatkan Imam Ahmad dan Abu Dawud dari Ummu Salamah ra. Merokok juga termasuk melakukan pemborosan yang tidak bermanfaat. Selanjutnya, rokok dan bau mulut perokok akan mengganggu orang lain, termasuk pada jamaah solat.

Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab Rokok haram kerana melemahkan dan memabukkan. Dalil nash tentang benda memabukkan sudah cukup jelas. Hanya saja, penjelasan tentang mabuk itu sendiri perlu penyesuaian.

Ulama Mesir, Syria, Saudi Rokok haram alias terlarang, dengan alasan membahayakan. Di antara yang mendukung dalil ini adalah Syaikh Ahmad as-Sunhawy al-Bahuty al-Anjalaby dan Syaikh Al-Malakiyah Ibrahim al-Qaani dari Mesir, An-Najm al-Gazy al-Amiry as-Syafi’i dari Syria, dan ulama Mekkah Abdul Malik al-Ashami.

Dr Yusuf Qardhawi Rokok haram kerana membahayakan. Demikian disebut dalam bukunya ‘Halam & Haram dalam Islam’. Menurutnya, tidak boleh seseorang membuat bahaya dan membalas bahaya, sebagaimana sabda Nabi yang diriwayatkan Ahmad dan Ibnu Majah. Qardhawi menambahkan, selain berbahaya, rokok juga mengajak penikmatnya untuk membazir waktu dan harta. Padahal lebih baik harta itu digunakan untuk yang lebih berguna, atau diinfaqkan.


 x nak benti jugak???haaa..lu pk laa sndiri kawan~!:)).haha..

so..sempena bulan ramdhan nh..haa...gunekan kesempatan bulan yg berkat nh..bulan yg mulia nh untuk amek langkah berhenti merokok..."SUSAH LAAA BRO~!!!" HAIYOO....dimane ade kemahuan disitu ade jalan....smua bende susah.nak makan pon susah.nak tido susah..haaaa....nak kawen pon susah ye bkn sng.~!!:D PEACE YO~!NO WAR~!:)
P/s: nak ke tgk anak2 kte nnti jd cmni??start it from now~!lakukan perubahan...=)kte mmpu mngubahnye,,,
gile nikmat muke dye~!erkk

omong2......


TiN KoSonG

No comments:

Post a Comment